fredag 22 juni 2012

Två favorittillbehör när vi grillar

 ugnsrostade färskpotatis med grönsaker 
är gott med ljumna grönsaker till sommarens grillmiddagar...
Jag brukar skölja dom och dela dom i halvor och lägga på en plåt skiva över gul lök i båtar 
färsk morot i skivor paprika i bitar...vad man har hemma och gillar. 
Ringla över lite olivolja och salta peppra och jag gillar rosmarin och timjan....
In i 225 grader ugn ca 20 minuter tills potatisen är mjuk...
Sedan tar jag ut den och låter den svalna några minuter. 
Lägg på tunnt skivad rödlök färska tomater och blandad sallad.
Vår favorit kalla sås är tsatsiki
jag gör den traditionellt men brukar tillsätta äpple...
1/2 riven slanggurka som får rinna av 20 minuter
1 syrligt äpple rives och krama ur saften direkt
3 dl grekisk youghurt
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk flytande honung
salt och peppar
Rör ihop allt och låt stå en liten stund i kylen.....
GLAD MIDSOMMAR
IDAG ÄR JULIA OCH JAG I DUBLIN...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar