fredag 6 juli 2012

Min faster Mariannes kolaflarn - en legendarisk kaka

Dom här kakorna bjöd alltid min fina faster Marianne på så det var alltid extra lyxigt.
 Min mamma brukar göra dom till mig när jag fyller år (förlåt men Mariannes var ett strå vassare....)
och dom brukar av någon underlig anledning försvinna fort.....
Dubbla havreflan
100 gr margarin
1 dl strösocker
3 msk vetemjöl
1 msk mjölk
2 ½ dl havregryn
½ tsk bakpulver
Blanda margarin, socker, mjöl och mjölk.
Värm blandningen under omrörning tills smöret
smällt. (Koka inte)Låt blandningen svalna något.
Tillsätt havregrynen blandat med bakpulvret.
Lägg knappt teskedsstora klickar med stora mellanrum på osmord plåt.
ugn 200 grader i ca 5 minuter när dom får färg i kanterna.
Kolakräm
1 dl vispgrädde
1 msk sirap
1 dl socker
1 tsk kakao
3 msk margarin
Blanda alla ingredienserna utom smöret i en kastrull.
Kokas under omröring tills blandningen blir tjockflytande. Tillsätt smöret.
Bredes mellan flanen.
Dessa går att flysa med smörpapper emellan om det skulle bli några kvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar