söndag 13 maj 2012

Glömd bröllopsdag...igen! Pasta med sparris och ricotta


Så skönt när blåsten gav sig. 
Vi hade en trädgårdsarbetardag jag rensade en rabatt och häcken i bersån. 
Micke jämnade till underlaget på uppfarten. 
Den milda vintern hade gjort djupa bilspår. 
Tungt arbete men det blev superbra och nu ska vi beställa mer grus och fylla på.....
..vi fick besök av våra goda vänner och vart påminda av min mamma att vi firade 21 årig bröllopsdag. Alltså vi hade glömt ännu en gång.....firade med lite fika i trädgården iallafall ...
 
 och en god middag italienskt idag eftersom jag hamstrade så mycket pasta 
när jag besökte barilla häromveckan.....
Sparris och ricottapasta
400 gram god pasta
2 buntar grön färsk sparris
1 msk olivolja
150 gram pancetta jag tog bacon i bitar
1 röd lök hackad
1 chili röd hackad
250 g ricotta
1/2 dl pastavatten
salt
färskriven parmesan
skär av knopparna på sparrisen och koka i lättsaltat vatten 5 minuter häll av och låt svalna. Stek baconen i olivoljan knaprig och lägg på papper för att rinna av. Stek löken småbitar av resten av sarrisen och chilin i samma panna i ca 4 minuter. Sätt på pastan. Blanda stekta grönsakerna ricottaosten och pastavattnet i en skål och mixa slät. Stek sparisknopparna och baconet en kort stund. Häll av pastan och blanda i ricottablandningen. Garnera med sparris och bacon och riven parmesan.

Jag firade Micke med en egen påse av Juliskum......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar