söndag 2 maj 2010

Min första smörgåstårta


8 portioner

Lager 1
6 st stora skivor formbröd
100 gr bredbar pastej
1,5 dl lätt creme fraiche
0.75 dl majonnäs
1 liten burk coctailbär
ostskivor att täcka lagret med
Lager 2
6 st stora skivor formbröd
1,5 dl lätt creme fraiche
0,75 dl majonnäs
4 hårdkokta ägg hackade
150 gr skalade räkor
1 dm purjolök hackad
1 äpple i små tärningar
dill efter smak
Garnering:
6 st stora formbröd
1,5 dl lätt creme fraiche
0,75 dl majonnäs
Ostskivor
150 gr rökt skinka
4 hårdkokta ägg
500 g oskalade räkor
gurka
coctailtomater
blandad sallad
Skär bort kanterna på formbrödet.
Placera ut dem 3 x 2 på en bricka
Bred på pastej. Blanda creme fraiche, majonnäs och coctailbär och bred sedan över. Täck med ostskivor. Lägg på nästa lager bröd ( omlott så inte den faller isär tänk tegelmönster) Blanda ihop fyllningen till lager 2 och bred över. Lägg på nästa lager bröd. Blanda majonnäs och creme fraiche och bred över hela tårtan även kanten. Plasta in och låt stå ett dygn.
Jag lade blandad sallad på kanterna och täckte toppen med skinka. Sedan garnerade jag med skivade ägg, räkor ostrullar och gurkskivor och coctailtomater.
Denna blir det på konfirmationen.
Tävlingsstatu:s Första tipset fick jag från Viktoria som tyckte jag skulle catera. Sedan kom Susanne´s förslag med grillad marinerad fläskfilé,rökt kött med potatissallad, grönsallad, bröd. Sedan gjorde hon egen glass....Hon skulle lämna receptet i min brevlåda...en möjlig vinnare till studenten. Idag fick jag ett tips från syster Ullis rödpöls och wienerbröd........danskt tema. Fler förslag önskas---
fick ett till nyss på mailen från kusin Ann: Låna ett gäng grillar fixa korvar, kycklinklubbor, kött i marinader och låt gästerna grilla själva, sallad potatis....bra tips tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar