söndag 18 juli 2010

48 timmars semesterresa


Detta året sa pappan i familjen att han skulle fixa en liten kortsemester. Han har nämligen varit lite när-vart-mina-barn-så-stora-så-att-dom-inte-vill-leka-med-mig-på-semestern-deppig. Han brukar mest följa med och överlåta planeringen på mamman. Som var detta år mycket nöjd och förväntansfull.
-Du jag har fixat 2 rum på pensionat i Motala i en mysig sommarlänga. Jag kunde t.o.m pruta ner priset och fick städningen på köpet.¨
-??? Kanon vad gör vi i Motala?
- Varamobadet som har nordens största insjösandstrand finns där och pensionatet är bara en minut från stranden.
Barnen var lite skeptiska och hade väl hellre önskat sig Göteborg men vi tyckte alla att det skulle bli härligt med en helg tillsammans.
Lördag avfärd, pappan är fruktansvärt positiv dock lite orolig över vädret. Vi kommer dit hittar pensionatet direkt, skabbigt är ett ord som jag kom att tänka på först. Pappan flackar nu med blicken och det visar sig att sommarlängan är ett skjul med fyra rum som sett sina glansdagar på femtiotalet. Vi talar för cirka sextio år sedan. Nu är jag glad att barnen verkligen inte är bortskämda efetr år av camping. Vi bryter ihop av skratt då pappan som också är skeptisk mot internetköp säger:
- det var sista gången jag köpte på internet.....
Helgen blev trots boendet kanon. Gränna och polkagrisar. Vadstena. Ljungsbro och Cloettafabriksförsäljning - mums. Linköpings gamla stad och universitetet. Askersund och Hargebadet.
Pappans sista kommentar är nästa år bor vi på hotell!
......Vi är tacksamma.....när vi duschat bort den unkna mögeldoften........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar