onsdag 23 december 2009

En fröjdefull jul.....

önskar jag alla. Tänk vilken stress med att förbereda all mat som man egentligen kan fixa tillsammans. Göra kopiösa mängder med godis och köpa hem allt så inget fattas. Sedan ska man hitta bra julklappar och hinna träffa så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Sedan ska man umgås vare sig man vill eller inte. För några år sedan skedde en stor förändring för oss på julafton...det var inget jag valde men jag kan säga nu att efter ledsamheterna har vi accepterat och gått vidare till det bättre. Traditioner i all ära men man kan fastna i något man till slut inte är så nöjd med. Tex i vår familj kläs granen av mannen och barnen ( jag får inte vara med...för jag gillar inte glitter....) till det ska en speciell julskiva spelas. Den finns bara på LP och igår skulle granen pyntas. Nu har vi renoverat och inte fått fram skivspelaren som skulle kopplas till datorn som skulle kopplas till ljud.... Micke hade ingen lust helt enkelt och föreslog en annan julskiva. Då blev det ingen jul enligt Julia som vägrade klä granen om den inte installerades. Efter en timma och kilometer av sladdar spelade musiken. Sedan hängdes pyntet i. Alice hängde och Julia flyttade...ja det var julefrid på Backastrand. Men granen är finare än någonsin men slutsatsen är väl att huvudsaken att granen kläs tillsammans inte behövs så många ritualer? En annan slutsats är väl att man ska träffa dom man längtar efter och mår bra av, hjälpas åt med maten och hinna att koppla av och vara tillsammans. Så God Jul allihopa och jag önskar er en härlig helg.
Friends are the family we choose for ourselves!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar