lördag 23 januari 2010

Balklänningsshopping

Ska det vara långklänning eller en coctailklänning? Ni som känner mig vet att mode är inte min starka sida och så har jag begåvats med en dotter med svart bälte i shopping. Kosan styrdes med bästa vännerna till örebro och ännu en provning....ja eller prövning. Jessica hittade och köpte en jättefin klänning men vi måste fundera lite mer. Det lutar mot en vinröd coctailklänning som var jättefin....vi får se. Sedan var det shopping med en pank plånbok. Vi fikade på Hälls varm foccacia och chokladsemla.....där återhämtades lite livslust. Sedan när jag kom hem kokade jag för första (och kanske sista) gången ärtsoppa. Julias kommentar va!!!!!! ärtsoppa en lördagskväll?? Då blir det väl råggröt på nyårsafton??? Nej julia men kanske havre??? Hennes kompis Isabelle tillika nattgäst rös vid det enda skedtaget. Den som uppskattade soppan var Micke som åt tre tallrikar.....lite orolig i kistan efter ett par timmar....Men det som räddade upp middagen var nygräddade bröd som var ett nytt recept som jag hittade på en blogg

Tekakor
Lägg 2,5 dl havregryn och 2,5 dl rågflingor i 1 liter mjölk. Låt stå och svälla i minst 4 timmar i rumstemperatur. Blanda i 3 pkt jäst. 1 dl socker, 2 tsk salt, 150 gr smält smör, 500 gram rågsikt och 600 gr vetemjöl. Arbeta degen och jäs sedan i 45 minuter.Sedan kavlas degen så den blir 1,5 cm tjock och ta ut runda kakor med mugg. Jag tog lite deg och rullade ihop och plattade ut. Det ska väl se hembakat ut?. Jäses i 10 minuter och gräddas i 250 gr ugn i 6 min. Jättegoda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar