fredag 3 december 2010

Tandborstar i julklapp!

I önskelistornas tid tänker man sällan på sådant som är självklart för oss i den rika världen. Några familjer i Karlskoga och Degerfors har på eget initiativ fadderbarn i en skola i Kambodja och stödjer 34 barn för att dom ska få skolgång och lära sig engelska. Det gör att dom lättare kan få arbete och försörja sina familjer. Deras skolgång är annars endast tre timmar per dag. Dom betalar 700 kr per barn och år. Jag har stor respekt för att det är mycket pengar för en del men för någon annan en biokväll ställt mot ett års utbildning för ett barn i Kambodja. Dom är så engagerade att dom åker ner 2 ggr per år för att kolla att allt fungerar (inte alla på en gång...). Det helt betalt från privat ficka. Jag fick reda på att tandborstar var nästa projekt. Det är en stor bristvara. Jag ringde min supersnälla tandläkare Helena Tollstoy som direkt lovade att sponsra med hundra tandborstar. Nu ska vi bidra med pengar till tandkräm som ska köpas på plats. Om det är någon som vill skänka till detta projekt dom behöver pengar till förnödenheter förmedlar jag det gärna. Allt för att sätta lite guldkant för dessa barn och deras familjer. Förra året anordndes en utflykt till havet där dom aldrig varit. I ett land som är så fattigt kan man tycka att allt ska gå till praktiska saker men jag kan bara tänka vilken upplevelse det måste varit. Jag hörde att årets guldkantsprojekt skulle vara en utflykt till zoo. Skulle gärna vilja följa med. Min modiga mamma ska åka ner till hösten.
Jag beundrar människor som engagerar sig för andra och delar med sig och gör något som spelar roll. Man kan inte påverka allt - men man kan göra lite för någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar