söndag 16 januari 2011

JAg har åkt snöskooter - yiehaaa!

I helgen vad jag med mina arbetskamrater i Antilla lite norr om Torsby. På agendan var snöskotersafari.
Här är Veronika och Mari-louis utanför vår stuga som rymde 16 tjejer.....några lite mer partysugna än andra......eller hur Veronika? som fick mysa lite extra med Agneta när hon inte hittade sin säng på natten/morgonen......men du är väldigt generös Veronika......
Vi fick en kort genomgång om hur det skulle gå till väga. Väl ute påpälsade lager på lager och hjälmar åkte vi två på varje skooter. Vår grupp bestod av 8 skootrar och en guide. Vi tuffade iväg jag åkte med Pierre som körde på först. När vi kommit en bit på den smala skootervägen så bytte vi till mig som chaufför. Min premiär och först brände jag nog i tio kilometer i timman....puh! Det gick bra tills vi kom ut på sjön. Lite skumpigt och isigt på sina ställen sedan en vak med is och vatten. Min enda chans är att gasa på -går det så går det......och för oss gick det bra Pierre vettskrämd, isen sjöng och knakade.......Våra kollegor kör fast och hamnar i vatten kan säga att det blöta frös till is fort. Sjön var enligt guiden bottenfrusen med dubbelis med vatten emellan var ändå jävligt läskigt. Nybörjarturen på en timma blev en tretimmars strapats där alla fick hjälpas åt att dra loss skootrar som kört fast i lössnö. Någon välte och hamnade under skootern, några gjorde sig illa i ben . Kan säga att vår guide som inte tog så bra hand om oss missbedömt både den dåliga skootervägen och vår kapacitet samtidigt som temperaturen klev under 20 grader. Tack vare Pierre som kört innan och ett bra samarbete gick det bra för oss men mot slutet blev jag rädd för att jag skulle förfrysa mina fötter och händer.

Rykande kallt skootersällskap väntar på att guiden ska komma tillbaka. Några har fått bli transporterade till bil.
Pierre på väg hem mot stugan. Kan säga att jag var glad när vi kom fram. En rolig kickoff på alla sätt och vis men lite fundersam är jag på vår skootertur. Dumdristigt med sådan avancerad tur för nybörjare i sådan kyla men teambildande då vi alla fick samarbeta för att komma hem.
Jag åker gärna skooter igen men gärna dagtid lite varmare och på pistad bana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar