onsdag 27 juli 2011

Granola hemmagjord

vi älskar chrunchy / start i vår familj men jag tycker det är för mycket energi i dessa kaksmulor att ha på filen. Så jag har letat efter bättre alternativ. Köpte renee voltaires granola på hälsokosten som var jättegod men tyvärr 89 kronor för en påse som tog slut fort......Nu har jag testat lite olika och här kommer det vinnande receptet för familjen Backa iallafall........
det doftade i hela huset och alla var helt plötsligt jättesugna på fil.....???????
Blanda ihop
1 dl koncentrerad äppeljuice
1/2 dl honung
1 msk kanel (eller kardemumma om du gillar det bättre)
rör i
1 dl riven kokos
4 dl havregryn
1 dl linfrön krossade
så att det blir som en lite torrare chokladbollssmet. Bred ut den på plåt med bakplåtspapper och in ugnen på 175 grader i ca 15-20 minuter. Ta ut plåten och rör runt några gånger. Efter detta drog jag ner ugnen till 50 grader och lät flingorna torka ca 20-30 minuter. (vill att dom ska vara frasiga inte sega).
Rosta 1 dl hasselnötter och dela dem i bitar och strö över plåten.
1 dl russin och 10 klippta aprikoser strös över
1/2 dl naturella pumpakärnor
och blanda ihop allt och lägg i en burk med lock......och njut så länge det finns kvar.
Jag ska prova andra smaksättningar vad sägs om svartvinbärssaft koncentrerad eller apelsin istället för äpple? och andra nötter och torkade frukter.........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar