söndag 30 oktober 2011

Färsbiffar med soltorkadetomatsås och citrondoftande pasta

bjöd herr Backa på idag. Jag tror han börjar att ta över denna matblogg då jag har lite för mycket annat att göra...men han har definitivt nytänket. 
biffar
500 gram nötfärs
1 finhackad gul lök
1 ägg
1 dl pressad kokt potatis (eller ströbröd i mjölk)
1 dl färsk eller fryst persilja
1 tsk salt
3 krm vitpeppar
1 msk sirap
blanda ihop allt och forma till biffar. Stek dom klara i smör och lyft upp dem på en tallrik.
Sås
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
1 tsk soja
2 msk creme med soltorkade tomater
2 krm vitpeppar
häll i mjölk och grädde och koka upp tillsätt tomatcremen och kryddorna.Lägg i biffarna och låt puttra med en stund. Serveras med nykokt pasta som blandas med rivet citronskal och en klick smör. 
Tack Herr Backa det var gott.
Tänker på min mamma som snart varit en vecka i Kambodja nu. Dom är ett gäng som hälsar på sina fadderbarn som dom betalar en liten summa för att dom ska få läsa engelska i skolan. Kan dom språk har dom större förutsättningar att kunna försörja sig och sin familj i framtiden. Läser några bloggar som skolungdomarna gör som projektarbete och undrar hur det verkligen är. Jag läser om hur glada barnen är över alla ärvda kläder dom delas ut och hjärtat brister när dom berättar om den lilla flickan som bara har en förstor t shirt. Denna flicka går inte i skolan utan hon har tagit sig dit för att försöka få något. Hon blir utan i tumultet och hur dom hittar på henne i ett skjul tillsammans med sin gamla farfar. Dom har verkligen inget. Ger henne kläder och lite pengar. Man undrar vad många av dessa barn det finns. Man får sig allvarligt en tankeställare....känner mig så nedstämd. Man vet att det finns men när det blir så nära knyter det sig i magen. Jag är så tacksam över allt just nu...kram på er alla fina!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar