fredag 18 november 2011

Potatis och blomkålssoppa

1 gul hackad lök
300 gram mjölig potatis i bitar
1/2 blomkålshuvud
1 msk olivolja
1 liter hönsbuljong
1 dl grädde
salt och peppar
Ansa blomkålen och skär loss några minibuketter och lägg i en skål med vatten. Dela resten av blomkålen i bitar. Fräs lök potatis och blomkål i oljan i ca 3 minuter i en stor kastull. Tillsätt buljongen och koka upp och låt koka i 15 minuter under lock tills allt är mjukt. Mixa soppan slät och rör ner grädde och koka upp smaksätt med salt och peppar. När du serverar soppan toppar du med den råa blomkålen i småbitar. Jättegod soppa som avnjöts med hårt bröd med smakrik ost.

Det har ju inte blivit så många uppdateringar på sistone.....men det ska bli bättre..... Jag har jobbat tokmycket. Först mitt ordinarie jobb som är i en stor förändringsprocess och sedan alla förberedelser inför julmarknader med tavlor för micke & murre. Närmast ska jag vara på Alster Herrgård i Karlstad 26-27 november det ska bli jättekul. Torsdagskvällen tillbringades med bästa Ullis på Pecha Kucha kväll i Örebro. Det är en japansk berättarteknik och det var åtta jättebra föredrag om allt möjligt vardera ca 6 minuter. Fika och jättebra sällskap och skönt med en ledig kväll.... nästa är 6 februari...rekommenderas.

2 kommentarer:

  1. Frågande studentska20 november 2011 kl. 00:03

    Det kan ju avse flera saker de här. Majsmjöl, maizenastärkelse eller maizenaredning finns å välja på. Bakade ditt recept i somras och det blev gudagott men minns inte vilket jag använde då. Vilket avsåg du?

    SvaraRadera
  2. hej nu vet jag ju inte vilket recept du menade men när jag bakar använder jag endast maizenastärkelse om det kan vara till hjälp kram marie

    SvaraRadera