söndag 2 januari 2011

Fransk laxlåda blev det till sönsdagslunch

Alltså när man ska välja bra alternativ för att främja min nya livsstil är det inte lätt med jul och nyår. Efter alla roliga och goda middagar med efterrätter och vin i vänners sällskap är det nu dags att kavla upp ärmarna för del 2. Nu börjar vardagen lite smygande i allafall, har en dotter som fyller 20 år denna vecka så lite mer kalas blir det.....
Men idag blev det nyttiga alternativ. jag började dagen med att göra en grötblandning som jag hittat på någons blogg för ett tag sedan. Jättegod men då gillar jag gröt.

Grötblandning
Blanda ihop och förvara i burk:
4 dl havregryn
4 dl rågflingor
4 dl grahamsmjöl
1 dl solroskärnor
0.5 dl linfrö
15 torkade aprikoser hackade i småbitar
Tillagas: 1 dl flingor och 2 dl vatten och lite salt 2 min i micron.

Sedan efter en långpromenad och proviantering av pålägg och grönsaker lagades.

Fransk laxlåda:
500 gram lax skuren i kuber 2 x 2 cm
1/2 tsk salt
1-2 purjolökar i strimlor
2 äpplen i små bitar
2,5 dl kelda mellangrädde (jag tog den 7%)
2 tsk fransk senap
dill
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en form och lägg i laxen och salta. Strö över äpple och purjolöken samt hur mycket dill du gillar. Blanda ihop senap och grädde och häll över. Stek i ugnen i ca 20 minuter. Vi åt med tagliatelle och brysselkål. Jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar