onsdag 31 augusti 2011

Fetaostbiffar med tabbouleh med harissayoughurt

4 dl couscous
1 vitlöksklyfta
1 citron
100 g fetaost
500 g nötfärs
6 msk hackad persilja
2 msk olivolja
1/2 rödlök
3 tomater
salt och peppar

Harissayoughurt
2 dl matyoughurt
1 tsk harissa
1 tsk honung
2 msk citronjuice
Gör såsen blanda ihop youghurt resten av citronskalet harissa och honung. Ställ kallt.
Koka couscousen enligt anvisning på paketet.
Skala och finhacka vitlöken. Finriv skalet av citronen, smula fetaosten grovt. 
Lägg färsen i bunken och blanda med vitlök, hälften av rivna citronskalet och
hälften av persiljan salt och peppar. Arbeta in fetaosten och forma biffar.
Stek dom i oljan 3-4 min på varje sida.
Gör tabbouleh under tiden.
Skala och strimla löken. Skär tomaterna i små tärningar. Lägg tomaterna i en skål och blanda med couscous resten av persiljan och oljan. Pressa över en halv citron. Smaka av med salt och peppar.
Receptet hittade jag på ica.se kanske var jag marockan i mitt förra liv märker att jag gillar dessa recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar