söndag 21 augusti 2011

Kyckling i balsamicosås och kompisar från tyskland på besök!

Vi har haft en avkopplande helg med familjen Claussen. Susanne och jag var brevvänner på 80 talet och har träffats regelbundet sedan dess. Jag tycker det är läskigt när barnen träffar kompisar från andra ställen på internet men egentligen var jag likadan. Hon har varit både sommar och jul hos oss och jag har bott i hennes familj väldigt kul. Kunde bra tyska för länge sedan...men nu förstår jag men blir stum när jag pratar. Micke njuter av min stumhet men men.......jag ska öva och vi hoppas vi snart kan hälsa på.
Vi besökte Alfred Nobel och fiffiga huset som var jättekul....eller hur?
Kycklinggryta
500 gram kycklingfilé i strimlor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
1 gul lök hackad
10-12 färska champinjoner skivad
150 gram stark kryddad korv i skivor vi tog paprikana (chili och paprikakorv med hög kötthalt)
2,5 dl matlagningsgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
Stek kycklingen och salta peppra och vad skriver man oregana? Fräs lök och champinjoner och salta. Fräs korven. Och häll i grädde och vinäger fond och vitlök och låt sjuda tillsammans en stund. Garnera med färskoregano.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar