måndag 1 augusti 2011

Mjuk mumsig kanelbullekaka


Dom som känner mig vet att jag för det mesta väljer kanelbulle när vi fikar ...ja förutom när semlorna finns........testade en kaka som skulle vara mellanting mellan sockerkaka och bulle...det måste testas..

175 gram rumstempererat smör
2,5 dl socker
2 ägg
3dl gräddfil
4,5 dl vetemjöl
1 msk (!) bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
fyllning:
1 dl socker + 2 msk kanel
vispa socker och smör mjukt och fluffigt och lägg i ett ägg i taget. Rör i gräddfilen och blanda ihop mjölet med bakpulver och vaniljsocker och rör ner i kakan. Smöra och bröa en form på 2 liter (jag chansade på en lite mindre men då har jag lärt mig att det tar längre tid då den var lite väl rinnig när jag stjälpte upp den och vips in i ugnen igen med kanske inte så fin form) häll hälften av smeten i formen och strö över hälften av socker och kanelblandningen.Häll på resten och toppa med resten av kanelsockret. In i ugnen 175 grader ca 45-60 minuter. Kolla om provstickan är torr som sagt. Låt svalna 5 minuter innan du stjälper upp kakan.
......och bjud någon du gillar på en god fika
- Grattis på födelsedagen mamma !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar