måndag 20 augusti 2012

Backastrands Kebab


 Vi provar många recept i vår familj framförallt ska det vara gott 
och lagat med bra råvaror men inte för det ta för mycket tid.
 Har märkt att jag gillar bäst kryddningen i det marrockanska köket 
och Herr Backa är helt såld på thailand och red curry. 
Men vi gillar husmanskost oavsett vilket land. 
Här är ännu en gång marrokansk kryddning
.....ska egentligen vara lammfärs men vi tog blandfärs.
Hittade receptet hos Leila Linderholm 
där hon grillade färsen som hamburgare men jag gjorde en kebab....

600 gram blandfärs
1 finhackad klyfta vitlök
1 finhackad mild chili
2 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk strösocker
salt
svartpeppar
blanda ihop färsen och låt vila en stund så den drar åt sig kryddorna. Jag plattade ut färsen i en gratängform smord med olivolja och in i 225 grader ca 15 min tills den var klar. 
Skärs vid serveringen i tunna skivor.

Pitabröd delade jag ett snitt och smorde insidan med
smör och pressad vitlök in i ugnen ca 5 minuter.

1 Zuchini och 2 lökar skivas i skivor och steks i olja salt och vitlök.
200 gram fetaost i tärningar färsk spenat och tomat.

Nu plockar du ihop en god kebab!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar