torsdag 1 september 2011

Indonesisk filégryta

4 portioner nudlar
1 gul lök
2 msk smör
2 dl gröna linser
1 msk curry
1 msk spiskummin
1 tsk gurkmeja
400 g fläskfilé
6 dl hönsbuljong
2 morötter
1 liten purjolök
2 msk färskriven ingefära
2 tsk salt
1/2 krm kajennpeppar
Tillred nudlarna enligt förpackning. Hacka löken. Smält smör i en gryta och fräs lök gröna linser curry spiskummin och gurkmeja några minuter utan att det tar färg. Strimla filén och låt det fräsa med i grytan några minuter. Tillsätt hönsbuljong och låt koka i 10 minuter. Skala morötterna och strimla dem fint. Strimla purjon. Lägg i grytan och koka ytterligare 10 minuter. Krydda med kajennpeppar riven ingefära salt. Lägg i nudlarna och servera. Väldigt mustig god smak.
Det här blev avslutningen på en hektiskt dag. Det började med att jag inte uppmärksammat ett mail med tid från min tandläkare. Men dom ringde och jag har nog aldrig varit så snabb på cykel. Så jag hann inte bli nervös utan var bara förundrad över att jag satt där jag satt. Sedan skickade jag herr Backa att besikta bilen. Igår stressade han med biltvätt och allehanda fix, imorse var han först på plats för att byta lampa på verkstan. Sedan i god tid till besiktningen.....men då hade jag glömt att betala in avgiften...lite snopet.....men Micke i morgon är en ny dag och en ny chans på besiktningen....Fick muta med en god tysk öl som vi fått av våra goda vänner. Prost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar