måndag 19 september 2011

Lövbiff Stroganoff efter att jag räddat min gjutjärnsgryta

400 gram lövbiff i strimlor
1 gul lök i tunna skivor
200 g färska champinjoner i skivor
smör att steka i
2 msk tomatpuré
2 msk dijonsenap
1 tsk salt
1,5 krm svartpeppar
2 dl vatten
Bryn köttet i stekpanna och lägg över i gryta. Fräs sedan lök och champinjoner och lägg över i grytan. Skölj ur stekpannan med lite vatten så du får ut alla smakerna och häll i grytan. Tillsätt tomatpuré och senap samt kryddorna och vattnet och låt koka i ca 20 minuter. Man kan tillsätta lite turkisk youghurt straxt innan grytan är klar men vi tycker det är godare att serbvera den brevid..smaksak.

 det slogs in paket och vips satt busan där hon älskar presentpapper och snöre...
 har gjort katter idag till tavlor som ska säljas lite pilligt men kul
ja och så vad det ju detta med gjutjärnspannan. Jag har lite olika projekt på gång och gärna samtidigt det gjorde att jag råkade bränna sönder min gryta.Vi har diskat och haft stålull men fortfarande ser det ut som rester från en eldsvåda när jag steker i den...inge bra. Herr Backa ville slänga den...Fick ett tips av en arbetskamrat som funkade den är som ny! Häll ett paket grovsalt i grytan och ställ på hög värme i ca 15 - 20 minuter. Rör runt då och då. Låt svalna och skrubba med saltet och skölj ut. Sedan ska man pensla rikligt med matolja och ställa grytan på svag värme i 10 minuter. Blir det torra partier får man pensla på lite mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar