lördag 21 december 2013

shortbreadkakor med chokladkola

shortbread är en favorit i vår familj. 
Och nu adderade jag lite mörk chokladkola och det vart en väldigt god kaka. 
Problemet är bara var jag ska gömma dom för mig själv 
och min familj så att dom finns kvar till julafton....

shortbread
350 gram smör
100 gram florsocker
350 gram vetemjöl
100 gram maizenamjöl
1/4 tsk salt
Vispa rumsvarmt smör med florsocker vitt och pösigt. 
Tillsätt salt och mjöl och arbeta samman degen så att den håller ihop. 
Rulla bollar ca 3 cm i diameter och gör ett hål mitt i med fingret 
och lägg i en pappersform. Ställ den kallt någon timme 
och baka dom i 175 graderca 15 minuter. Låt svalna.

chokladkola
25 gram smör
0,5 tsk salt
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl socker
2 msk honung
2 msk ljus sirap
150 gram mörk hackad choklad
Koka ihop allt utom chokladen till en kola.
 Koka upp och dra sedan ner värmen och låt puttra på spisen tills 
du kan göra kulprovet eller kolan är 122 grader.  
Ta kastrullen av värmen och rör i chokladen så att det smälter.
 Lägg en matsked i varje håla på kakorna låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar