söndag 9 oktober 2011

Marinerad fläskfilé gömd under smördegsgaller


När man ska bjuda goda vänner på middag varav två av dom har svart bälte i restaurangbranschen fick iallafall jag lite beslutsångest men sedan bestämde jag mig för att gå på det jag gillar ...som vanligt.....Det var länge sedan vi hade en så härlig kväll med många skratt. Gör gärna om det...här kommer receptet:
5 portioner
800 gram fläskfilé
marineras några timmar i
2 msk soja
2 msk cognac
1 msk vatten
Bryn köttet på båda sidorna och lägg i smord form.
Bryn
1 röd + 1 gul paprika i bitar
3 gula hackade lökar
1 skivad purjolök
400 gram färska champinjoner
och salta och peppra
strö över 2 msk vetemjöl
häll över 3 dl grönsaksbuljong och
2 dl matlagningsyoughurt
låt puttra ihop ca 5 minuter och häll det över köttet. Detta blir en mumsig röra som man kan använda som grönsaksröra/sås
2-3 plattor smördeg
skäres i remsor och lägges över i valfritt mönster
pensla med ägg
Gratineras i ugnen 200 grader i 20 minuter
serveras med ris
Jag gjorde denna för länge sedan till ett kalas med många och då gjorde jag allt utom gratineringen och frös in hela formen till kalaset var...jättesmidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar