fredag 18 februari 2011

Bucatini all´Amatriciana på svenska het tomat och baconpasta

 Jag har varit sjuk några dagar och spenderat tiden i soffan framför tv:n. Det är den enda gången jag ser Rachel Ray gillar henne och hennes matlagning. Jag fick för ett tag sedan hennes kokbok "Classic Rachel Ray 30- minutes meals" Den innehåller massor av smaskiga recept men det som gör det lite jobbigt är mått temperaturer och att jag inte förstår vissa ingredienser som är amerikanska men idag tänkte jag - hur svårt kan det vara..... så här är en tomat/bacon pasta som vart jättegod och som sagt enkel att göra.....
2 tsk olivolja
250 gram bacon i bitar
2 hackade gula lökar mediumstora
4 vitlöksklyftor hackade
1 tsk torkade röda chili flakes
2 burkar krossade tomater
2 msk hackad slätbladig persilja (en näve)
salt svartpeppar
500 g Spagetti
hetta upp en panna eller kastrull häll i olivolja och fräs baconet i några minuter. Tillsätt löken och chilin och fräs långsamt i ca 6 minuter. Tillsätt tomaterna och kryddorna och koka långsamt ihop medan pastan kokar. Jag brukar ha i en matsked socker tycker att det rundar av tomaterna men det är en smaksak....Häll av pastan och blanda ihop den med tomatsåsen.
Serveras med nyriven parmesan. Yom-O!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar