onsdag 23 mars 2011

Jugoslaviska cevapcici

Detta recept innehåller sambal oelek en chilipasta som är ganska stark. Min familj blir alltid nervös när maten som jag lagar innehåller sambal. För många år sedan åt jag en tacopaj på Karlskoga Wärdshus som blev en favorit. Mikael Rådesjö delade generöst med sig av receptet. Toppingen på pajen var bl.a creme fraiche och sambal oelek. Jag rörde ihop den och smakade för en gång skull av röran och tyckte den var väl blek. Det slutade med att hela burken rördes i. I värme blommar denna styrka ut kan jag säga. Familjen sniffade i sig dom förföriska dofterna från ugnen och förväntan var stor på mammas favoritpaj. Första tuggan kom upp lika fort som den försökts att sväljas barnen grät och sa att det var någon som brände dom....helt oätbart! Denna paj fick 1 kilo wasabi att verka milt.....då förstår ni kanske....Där fick vi fira fredagsmys i tacoångorna med mackor..............Jag gillar iallafall sambal men familjen blir nervös......har alltid haft svårt med ordet lagom.....Men dom här vart goda iallafall....lita på mig?
500 gram nötfärs
1 ägg
1 finriven gul lök
1 msk sambal oelek
2 pressade vitlöksklyftor
1-2 tsk spiskummin
salt och peppar
Blanda allt till en smidig färs och rulla den till järpar. Stek den i stekpanna.
Serveras tillsammans med en kall sås av 2 dl lättcreme fraiche eller turkisk youghurt med 4 msk ajvar relish som blandas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar