lördag 18 december 2010

Alla barn har rätt till en vit jul!

...eller hur? Julen är barnens högtid och att dela den med sin familj och känna trygghet och gemenskap är en rättighet. Denna artikel berörde iallafall mig då jag vet hur det påverkar.

"Visste du att var tionde barn känner oro för julen? Inte för att tomten ska ge fel paket utan för att han vinglar så konstigt. Runt 385 000 barn växer upp i Sverige med föräldrar som har ett riskfyllt drickande. Ännu fler barn känner obehag under julen. För när mammas kramar plötsligt känns annorlunda, när fasters skämt blir omöjliga att förstå eller när morfar luktar så konstigt, då står julen inte för en trygg gemenskap. Det ska vara kul med jul och när gårdar och skolor stänger för jul så försvinner ett andningshål för många barn.
Låt julen vara alkoholfri för barnens skull! källa vitjul.se"
...en annan erfarenhet vi fick när vi tog hand om en misshandlad mamma en natt förra året är att det ökar vid helger. Det var en obehaglig erfarenhet som är verklighet för många familjer den var också alkoholrelaterad.
Nu är jag inte absolutist men jag och min familj har tagit ställning när det gäller alkohol och det är skönt. Ta hand om er i Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar