onsdag 17 februari 2010

Jag är en bakidiot!

Jag gillar att baka bröd även om det nu går långt mellan varven så när jag bakar då finns det ingen hejd. Hela köket är belamrat och frysen fylls. Jag har några favoriter men gillar att testa nya recept. Ju mer konstigt desto roligare? Måste prova. För några år sedan förälskade jag mig i en bakbok från riddarbageriet. Alla recept var uppbyggda av surdeg. Med stor inlevelse startade jag en vetesur och en rågsur och dessa skulle jäsa och matas i god rumstemperatur. Jag sa inget eftersom mannen har lite bacillskräk och då antog jag att han inte skulle gilla bröd som var sk surt....??? JAg rörde ihop dessa degar och ställde dom ovanför kylskåpet där dom skulle få frodas. Jag matade dom och rörde, kände mig väldigt förväntansfull. Dag tre började en sur lukt att spridas i köket. Micke sniffade och sniffade - jag sa inget. Han gjorde rent under slasken och jakten på lukten fortgick i flera dagar - rent blev det och jag sa inget. Dag sju var han i upplösningstillstånd då han fått reda på vad som luktade och att jag dessutom skulle baka på skiten. Över hans döda kropp att han och barnen skulle äta. Men det struntade jag i och bakade och försökte att vara possitiv till den sura lukten som vid det här laget luktade spya. Hur vet man hur en sur ska lukta? I detta läge kunde jag inte låta Micke vinna så jag smakade på brödet och det smakade......ja ni kan ju tänka er. Det blev ingen fortsättning kan jag säga på surdegskarriären. Han blir fortfarande kallsvettig när han ser något som ska stå på jäsning en längre tid. Sedan köpte jag en brödbok av Jan Heedh som numera är min brödguru har ni inte den och gillar att baka så köp. Dessa skållade skånska limpor är från den boken och en favorit - fast man startar dagen innan man bakar.
.
Laputabröd
Ingredienser
SKÅLLNING:
4 1/2 dl ca 250 g, fint rågmjöl
5 dl vatten
RASKDEG:
50 g jäst
1 1/4 dl vatten
400 g rågsikt (ca 6 1/2 dl)
TILL DEGEN:
3 3/4 dl vatten
1 1/2 dl olja
1 1/2 dl sirap
1 msk salt
600 g ca 1 liter rågsikt
600 g ca 1 liter, special vetemjöl
Gör så här
Dag 1:Skålla rågmjölet kvällen före baket. Häll rågmjölet i en värmetålig bunke. Slå därefter över hett vatten och rör om. Den klistriga massan ska stå i rumstemperatur till nästa dag övertäckt med plast.
Dag 2: Gör en raskdeg av jäst och kallt vatten och rågsikt och blanda ner i den skållade mjölblandningen. Arbeta degen kraftigt, helst i hushållsassistent, men det går även att arbeta den för hand. Låt raskdegen vila i 2 timmar.Rör sedan ner vatten (37°C), olja, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl special. Arbeta till en seg och elastisk deg. Låt den sedan jäsa i 1 timme i en bunke. Stöt samman degen efter halva tiden. Alltså, arbeta degen kort på bakbordet.Skär upp 4 bitar forma bröd som man låter jäsa i 1 timme på plåt med en handduk över. Jag brukar ha brödformar men man kan lägga 4 limpor i en lånpanna. Sätt ugnen på 250°C. Grädda brödet i 10 minuter. Sänk värmen till 200°C och grädda i ytterligare ca 25 minuter.
......Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar