lördag 3 december 2011

Mormors snodda pepparkaksrecept

Detta recept har jag fått av min mormor Margit som var den goaste mormor du kan tänka dig. Kan ge ett charmigt exempel. Mina föräldrar bodde granne med en herrfrisör, var tror ni jag fick klippa mig? Det hade gått flera år innan han uppmärksammade att jag var en flicka och frisyren därefter. Modell kort uppklippt potta. Min största önskan var toffsar med fina rosetter men det var inte möjligt på min pojkfrisyr...utom min mormor som nästan limmade fast toffsarna med krulliga presentsnören som sparats sedan förra julen....snygg var jag. Men hon hade en dam hon inte gillade något vidare...Tyra....det retliga var att hon hade fantastiska pepparkakor som hon bjöd på...men den högfärdiga damen ville inte dela med sig av receptet detta retade damerna som var på kafferep....hur min mormor kom över det vet jag inte men snodde det gjorde hon. Och varenda gång vi bakade pepparkakor log min mormor stort just därför...men goda är dom och degen är farligt smaskig
Tyras pepparkakor
375 gram socker
1 dl ljus sirap
1,5 dl vatten
265 gram smör eller margarin
1 msk kanel
1 msk nejlika
1 msk ingefära
1 msk bikarbonat
ca 1 kg vetemjöl 
Koka upp socker sirap vatten och kryddorna och rör i smöret. Låt svalna. Blanda i mjöl och bikarbonat och blanda ihop till deg. Plasta degen och låt vila i kylskåpet över natten. Kavlas ut tunnt och ta ut med fina mått och bakas i 225 grader i ca 3-5 minuter.
Njut av Tyras snodda pepparkakor...

2 kommentarer:

  1. Tack för dina underbara berättelser. Pepparkaksdegen är på G. God Jul till dig o din familj.

    SvaraRadera
  2. tack susanne för att du vågar prova.....önskar dig och din familj en härlig jul kram marie

    SvaraRadera